ŠEDESÁTÁ SEZÓNA ČINOHERNÍHO KLUBU
O MINULOSTI ČK 

ŠEDESÁTÁ SEZÓNA ČINOHERNÍHO KLUBU

9. 2. 2025 / Text: Radvan Pácl / Foto: Miloň Novotný, Miroslav Pokorný, Iva Prokop, Pavel Nesvadba


ŠEDESÁTÁ SEZÓNA ČINOHERNÍHO KLUBU



Ta trocha historie nikoho nezabije:

L. Smoček: Piknik (režie L. Smoček 27. února 1965) Scéna.
Logo Činoherního klubu vytvořil Libor Fára (1925-1988). Činoherní klub logo používal do roku 2018.

ÚNOR – premiéry a události ČK

ÚNOR – měsíc karnevalu / radostí a smíchu, / k tanci vyzval král i šašek / …

V lednových měsících 11 premiér.

Ξ

DNES

Jiří Suchý, Boleslav Polívka, Ladislav Smoček; První čtená zkouška hry Nina Segal: HEDA GABLEROVÁ – NAOSTRO; Debata po promítání inscenace N.V. Gogola: Hráči (režie: L. Smoček, 1982).

TEHDY

Ladislav Smoček – PIKNIK

 27. února 1965, (obnov. prem. 15.prosince 1972) – 17. května 1979 / repríz: 116

Ξ

 repríz: 68

Ξ

Milan Calábek – DOKTOR FAUST /14. a 15. února 1974 – 26.května 1974 / repríz: 11

Ξ

Anton Pavlovič Čechov: RACEK

A.P. Čechov: Racek (překlad: Josef Topol, režie: Jan Kačer, 1965) Josef Abrhám / TREPLEV, Pavel Landovský / TRIGORIN. Libuše Šafránková / NINA

25. února 1975 – 28. prosince 1975 / repríz: 23

Ξ

Leonid Leonov: VLK / 5. února 1976 – 10. června 1976 / repríz:14

Ξ

Carl Zuckmayer: HEJTMAN Z KOPNÍKU

12. února 1980 – 13. října 1987 repríz: 219

Ξ

Arto Seppälä: POSLEDNÍ MEJDAN /
21. února 1985 (čs. premiéra, klub Řeznická)* – 23. března 1989 / repríz: 97
* rekonstrukce ČK (1983-1986)

Ξ

Arthur Schnitzler: UTRPENÍ MLADÉHO MEDARDA / 21. a 22. února 1991 – 4. března 1992 / repríz: 32

Ξ

M. Dostojevskij: BRATŘI KARAMAZOVI / 

20. února 2015 – 20. února 2023 / repríz: 69

Ξ

Jan Kačer: SVATBA POZDNÍHO LÉTA / 

19. února 2016 – 18. října 2018 / repríz: 29

Ξ

Divadelní adaptace Lee Hall / Podle románu Alana Warnera: The Sopranos: SOPRANISTKY

15. února 2019 – 25. února 2020 / repríz: 30

(…)
Je jenom zákonité, že z celého tohoto úsilí vzešel divadelní soubor, který celý poměr divadelní a mimodivadelní reality naprosto obrátil.  Přestal si klást otázky svých non-estetických vztahů ke skutečnosti, ale položil si otázku jednu jedinou: jak životní reálná fakta dostat na jeviště tak, aby měla zachovánu maximální volnost i maximálně věrnou podobu a přitom byla uspořádána jenom na estetickém (divadelním) principu. Toto je onen základní „netradiční“ přístup k divadlu, jemuž dal Činoherní klub jasný a pregnantní výraz. (…)

Jan Císař (1932-2021)

(…)
Herec se stal pro Činoherní klub mírou reality i realitou samotnou. Nepřicházel na jeviště proto, aby se především proměňoval, realizoval nějakou koncepci. Přinášel především sám sebe, svou fyzickou a psychickou tvářnost, svou jedinečnost lidské bytosti, kterou nelze nikdy zcela opracovat a vtělit v záměrný výsledek. Zůstával vždycky především skutečností nezáměrnou: syrovou, holou, nahou, iracionální. Byl sám o sobě onou autentickou realitou. Ale tato realita poměřovala realitu jinou, umělou: text. (…)
In: Jan Císař: „Život proti divadlu“/ Divadelních novinách / 1969.

 



Další články