KAVÁRNA ČINOHERNÍHO KLUBU a další události
PATRON PÁBITELŮ
Jeden z nejvýznamnějších českých prozaiků druhé poloviny minulého století Bohumil Hrabal by letos 28. března oslavil 110. narozeniny.
V Činoherním klubu měli diváci možnost vidět dokonce dvě divadelní adaptace jeho textů – v roce 1981 režíroval Ivo Krobot NĚŽNÉHO BARBARA s Petrem Čepkem v hlavní roli a roku 1989 vznikla opět v režii Ivo Krobota inscenace OBSLUHOVAL JSEM ANGLICKÉHO KRÁLE.
Hrabalovo letošní výročí jsme se proto rozhodli oslavit scénickou performancí v Činoherní kavárně
v podání Ondřeje Sokola a Martina Fingera.
Režie Ondřej Sokol / Dramaturgie Markéta Kočí Machačíková, Barbora Sedláková / Hrají Martin Finger, Ondřej Sokol.
Nakladatelství TORST
Tomáš Mazal / Spisovatel Bohumil Hrabal
Tomáš Mazal, dlouholetý Hrabalův přítel a pomocník, napsal mimořádně čtivý, fakty nabitý spisovatelův životopis, v němž krok za krokem konfrontuje Hrabalovo psaní a skutečný život. V tematicky zaměřených kapitolách sledujeme spisovatele v průběhu celého jeho života (1914–1997). Součástí knihy je více než tři sta fotografií, z nichž většina pochází z Hrabalova soukromého archivu. V přítomném vydání jsou vedle pasáží textu doplněny i nové fotografie, zveřejněné zde vůbec poprvé. Je zde publikováno též mnoho faksimilií rukopisů, dokumentů a fotografií předmětů, které spisovatele provázely jeho životem. Kniha se svým významem řadí k základním pramenům poznání české literatury dvacátého století.
Činoherní klub uvádí
Přehlídku amatérských divadelních souborů
pořádá
Památník šoa Praha /
ve spolupráci s Činoherním klubem /
s odbornou garancí NIPOS-ARTAMA /
za finanční podpory Ministerstva kultury České republiky.
OD SVĚDECTVÍ K PODOBENSTVÍ
Od svědectví k podobenství je již víceletým experimentem se vzděláváním pomocí tvůrčího bádání v minulosti. A také hledání současného dialogu, jenž tzv. „velké příběhy dvacátého století” patřičně nabídne.
Na počátku je objev autentické látky – tedy archivní vzpomínka, dopis, paměti, případně i rodinný příběh. Její podstata je unikátní, velmi osobní, vypovídá o dramatu širší skupiny, případně utlačované menšiny či politické opozice v časech totalitních režimů.
Festival se otevře v Činoherním klubu 12. května dvěma inscenacemi souboru Gymnázia Přírodní škola Praha Alena Bruthansová / DENÍKY (podle deníku čtrnáctiletého Pavla Weinera) a František Tichý / NEPŘÁTELÉ (na základě vzpomínek Olgy Fierzové (1900-1990), spolupracovnice Přemysla Pittra (1895-1976). V dalších dnech bude festival probíhat v nádražní hale Praha Bubny. Závěr festivalu se vrátí do Činoherního klubu 19. května s inscenacemi dvou souborů Dramacentrum Bezejména / Liberec / SVĚDECTVÍ O ŽIVOTĚ v KLDR (fiktivní příběh matky a dcery prokládaný reálnými rozhovory dokumentujícími život v nejtemnější zemi světa) a Taneční a pohybové studio Magdaléna Rychnov u Jablonce nad Nisou / Ludmila Rellichová a dívky / MAAGAL/ (inspirace deníkem Helgy Pollakové z pokoje 28 dívčího heimu L410 v terezínském ghettu).
HOST ČINOHERNÍHO KLUBU
STUDIO G.
Nové nezávislé divadlo v centru Ostravy
Jean-Paul Sartre, Norbert Závodský
PEKLO JSOU TI DRUZÍ
nazí jako červi…
Norbert Závodský: VARIACE NA JIDÁŠE
Volně na motivy hry Jidáš od Lot Vekemans
V hlavní roli: Robert Finta.
Jean-Paul Sartre: S VYLOUČENÍM VEŘEJNOSTI
Překlad: A. J. Liehm / V hlavních rolích: Miroslava Georgievová, Magdaléna Holcová, Jan Fišar.
Režie: Norbert Závodský / Dramaturgie: Antonín Dvořák / Scénografie a hudba: Martin Šimek.
Další články