OSOBNOSTI / PROSINEC
VÝROČÍ 

OSOBNOSTI / PROSINEC

3. 12. 2024 / Text: Radvan Pácl / Foto: Miloň Novotný, Miroslav Pokorný, Pavel Štoll, Karel Meister, Yvona Odrazilová, Ivan Prokop, Archiv ČK


OSOBNOSTI / PROSINEC



JIŘÍ HÁLEK

(10. září 1930 – 18. prosince 2020)
V roce 1965 stal vůbec prvním hercem angažovaným do nově vznikajícího souboru Činoherního klubu. Hrál tu v jedna čtyřiceti inscenacích.

Ahoj, Činoheráku milej, zdravím Tě v roce Tvých čtyřicátých narozenin s radostí a dojetím. V roce 1964 až 65, kdy jsi vznikal a mně bylo dopřáno být přitom, se mi splnil můj „herecký sen“. To setkání nadaných, nadšených mladých lidí (Čepek s Hrzánem mně od začátku říkali „dědku“), pravda, bylo mi už 34 let, zatímco většině kolegů o deset méně. Ta ochota a samozřejmost věnovat se společné práci od vidím do nevidím a divadlo na prvním místě. (…)  Text Jiřího Hálka v knize Činoherní klub 1965-2005.

Jiří Hálek 1991; Maxim Gorkij: NA DNĚ (režie: Jan Kačer, výprava: Libor Fára, 1971), Jiří Hálek / BERLÁK.

(…) Posedlost, totožná v tomto případě s fanatickou věrností ideji bez ohledu na cokoli, řídila i jednání Hálkova filosofa optimismu Panglose z divadelní verze Voltairova ‘Candida’ (1971): Hálkův Panglos byl schopen dokazovat svou nebezpečnou tezi i zkázou celého světa včetně sebe samého. Umanutost byla však i význačným rysem učitele Wenzeslause, jak ho Hálek hrál v adaptaci Lenzova ‘Vychovatele’ (1972). Neodolatelná komičnost nezbavovala fanatismus těchto Hálkových postav zmrazující hrozivosti, kterou by chování tupého vrátného ze Smočkova ‘Bludiště’ nevybavil ani dvoumetrový hromotluk. Úryvek z knihy Jaroslava Vostrého O hercích a herectví / KANT – Karel Kerlický, 2014)

(…) Já sám mám k Jirkovi specifický vztah. Naše divadlo se představilo veřejnosti v roce 1965 mou vlastní divadelní hrou ‘Piknik’. Jirka byl obsazen do role Rozdena, amerického GI, role, která jako by mu byla napsána na tělo i na duši. Tím pádem se stal prvním angažovaným hercem pozdějšího souboru ČK. Že měl v roli Rozdena rozhodný úspěch, není zde třeba rozvádět. Celý život vůbec byl na jevišti výrazné zjevení. Bystrý jako pstruh ve vodě, osobnost zářivé inteligence, vždy pohotový, přítomný a výrazný. Měly-li mé hry tehdy celkem kladný ohlas, Jirka se na tom výrazně podílel. Jeho vynikající studie tupého, zamindrákovaného vrátného u moci ve hře ‘Bludiště’, jeho nezapomenutelná plačtivá, ale vitální máma-čečetka Outěchová v ‘Podivném odpoledni dr. Zvonka Burkeho’, ale i bizarní typ Pepýže v ‘Kosmickém jaru’ ukazují, že Jirka měl a vlastně stále má v sobě pozoruhodný rozsah, že jeho rejstřík je vskutku mnohostranný. Úryvek z blahopřejného dopisu Ladislava Smočka k 80. narozeninám Jiřího Hálka / Činoherní čtení září-říjen 2010.

Voltaire: CANDIDE (režie: Jaroslav Vostrý, 1971) Jiří Hrzán / CANDIDE, Jiří Hálek / PANGLOS; Alena Vostrá: NA OSTŘÍ NOŽE (režie: Jaroslav Vostrý, 1968) Petr Čepek / KILIÁN, Jiří Hálek / HRDINA; Anton Pavlovič Čechov: VIŠŇOVÝ SAD (režie: Jan Kačer, 1969) Táňa Fischerová / AŇA, Pavel Landovský / Lopachin, CHARLOTTA / Nina Divíšková, Věra Galatíková / RANĚVSKÁ.

Jiří Hálek se v roce 1965 stal vůbec prvním hercem angažovaným do nově vznikajícího souboru Činoherního klubu, když jej Ladislav Smoček obsadil do role Rozdena v úvodním dramatu Piknik. Hrál tu v jedna čtyřiceti inscenacích a vynikající byl jako Pan Mikula v Machiavelliho Mandragoře v režii Jiřího Menzela (1965), Vrátný ve Smočkově Bludišti a vdova Outěchová ve Smočkově Podivném odpoledni dr. Zvonka Burkeho (1966), správce chudinského ústavu Zemljanika v Gogolově Revizorovi v režii Jana Kačera (1967), pan Hrdina ve hře Na ostří nože, kterou mu „na tělo“ napsala Alena Vostrá (1968), Simeonov-Piščik v Čechovově Višňovém sadu v režii Jana Kačera (1969), Pepýž ve Smočkově Kosmickém jaru (1970), Panglos v dramatizaci Voltairova Candida v režii Jaroslava Vostrého (1971), Berlák v Gorkého Na dně (1971), Wenzeslaus v Lenzově Vychovateli (1972), Patron Fortunato v Goldoniho Poprasku na laguně (1973). Velkou oporou a jistotou Činoherního klubu byl i v nelehkých letech normalizačního útlaku: hrál Knížete K. v Dostojevského Strýčkově snu (1977), Pandolfa v komedii Jaroslava Vostrého Tři v tom (1978), krejčího Adolfa Wormsera, Ředitele věznice a Nádražáka v Zuckmayerově Hejtmanovi z Kopníku (1980), Ferdinanda Hierlingera v Horváthových Povídkách z Vídeňského lesa a Malíře pokojů v Hrabalově Něžném barbarovi (1981). Hlavní roli Majora v Örkényho Rodině Tótů hrál v režii Ivo Krobota (1982) a nezapomenutelný byl také jako Selsdon Mowbray v Bez roucha Michaela Frayna v režii Jiřího Menzela (1986). Po Sametové revoluci se vrátil ke svým postavám ve znovunastudovaných hrách Ladislava Smočka a byl i fantastickým ruským mužikem Nikitou v Birinského revoluční grotesce Mumraj (1991). S jevištěm Činoherního klubu se rozloučil v roce 2002 v roli Šlajse ve Smočkově hře Jednou k ránu.

Vernisáž Luboše Hrůzy: Petr Skoumal, Jaroslav Vostrý, Jiří Hálek, Luboš Hrůza; Činoherní klubu: Josef Somr, Jiří Hálek

Ξ

JOSEF ABRHÁM

(14. prosince 1939 – 16. května 2022)
V Činoherním klubu od jeho založení v roce 1965 až do roku 1995. Hrál ve třiceti inscenacích.

(…)

V klubu se dobrovolně setkávají lidi, kteří mají o něco zájem, které spojuje podobný nebo společný pohled na něco, co je baví, zajímá a čemu věří. Je to společenství rovnocenných zájemců, kteří se vzájemně respektují, tolerují a inspirují. Jako v jazzklubu zahraje každý své sólo a pak všichni společně na stejné téma, a mají radost, když to druhému jde. A protože každý má talent, má také každý svoje sebevědomí a jistotu a necítí tak potřebu na druhého žárlit nebo mu závidět. A taky takoví členové musí mít dobrou povahu a umět být na sebe navzájem hodní… Tohle možná měli zakladatelé na mysli, když zvolili slovo ‘klub’. Seskupení takto vybraných členů klubu bylo předpokladem a zárukou toho pohledu na divadlo, které zakladatelé měli na mysli.“ Josef Abrhám v knize Činoherní klub 1965-2005.

Alena Vostrá: NA KOHO TO SLOVO PADNE (režie Jan Kačer, 1966) Josef Abrhám / MEDIK, Petr Čepek PIEROT

(…) Velice slušný chlapec. Velmi kultivovaný. Takový, který samozřejmě umí na piano a umí anglicky. Má ‘kindrštube’. Ale ve kterém něco hraje, ve kterém je nějaká energie, která se chce projevit, i když na druhou stranu má tendenci se schovat. (…)“  Jaroslav Vostrý ve filmu Josef Abrhám (ČT – cyklus Neobyčejné životy, 2009)

Nikolaj Vasiljevič Gogol: REVIZOR (režie: Jan Kačer, 1967) Jiří Kodet / CHLESTAKOV, Josef Abrhám / ČÍŠNÍK, Josef Somr / OSIP- sluha Chlestakova; Vladimír Pucholt / CHLESTAKOV, Josef Abrhám / POŠTMISTR.

(…) ‘Kindrštube’, výchova, to září z člověka. On je antiburan. (…)“  Ladislav Smoček (tamtéž)

Eugene O’Neill: CESTA DLOUHÉHO DNE DO NOCI (režie Ladislav Smoček, 1978) Josef Abrhám / EDMUND, Libuše Šafránková / CATHLEEN, Jiřina Třebická / MARY TYRONOVÁ-matka Edmunda, Petr Čepek / JAMES TYRON mladší /starší bratr Edmunda, Josef Somr / JAMES TYRONE.

 

(…) Jeho výmysl byl právě v tom, že se nesnažil zapírat sám sebe, ale naopak – ne se exhibovat – prostě ze svého osudu vyvozovat obecné závěry, umělecký záměr. Čili s ním pracovat bylo velké dobrodružství. Jan Kačer (tamtéž)

Maxim Gorkij: NA DNĚ (režie: Jan Kačer, 1971) Josef Abrhám / HEREC.

„S ním se hezky dělá. On má tu inteligenci, že dovede pochopit, o čem to je. Pepa má ten dar, který je vzácný, že ví, co říká.“ – Jiří Menzel v knize Neobyčejné života

Michael Frayn: BEZ ROUCHA (režie: Jiří Menzel, 1986) Josef Abrhám / FREDERIK FELLOWES.

Josef Abrhám byl nezaměnitelným členem ansámblu Činoherního klubu od jeho založení v roce 1965 do roku 1995. Hrál ve třiceti inscenacích. K jeho nezapomenutelným hereckým postavám patřili Pan Mulligan v O’Casseyho PENSIONU PRO SVOBODNÉ PÁNY, Medik ve hře Aleny Vostré NA KOHO TO SLOVO PADNE, Poštmistr v Gogolově REVIZOROVI, Trofimov v Čechovově VIŠŇOVÉM SADU, Aldoráďan ve Voltairově CANDIDOVI, Herec v Gorkého NA DNĚ, Ivan Vojnický v Čechovově STRÝČKU VÁŇOVI, Toffolo v Goldoniho POPRASKU NA LAGUNĚ,  Edmund Tyrone v O’Neillově CESTĚ DLOUHÉHO DNE DO NOCI, Capitano v komedii Jaroslava Vostrého TŘI V TOM, Icharev v Gogolových HRÁČÍCH, Frederick Fellowes ve Fraynově BEZ ROUCHA, Vaněk v AUDIENCI a Macheath v ŽEBRÁCKÉ OPEŘE Václava Havla. V roce 2020 získal CENU THÁLIE za celoživotní mistrovství v činohře.

Trofimov:
Lidstvo jde kupředu, zdokonaluje své síly. Všechno, co je dneska pro ně nedostižné, bude jednou důvěrně známé a pochopitelné, ale jak říkám, musí se pracovat, ze všech sil pomáhat těm, kdo hledají pravdu.
Anton Pavlovič Čechov: VIŠŇOVÝ SAD

Vaněk:   
A máte dojem –pokud jde o mé zaměstnání tady v pivovaře –že je nějak ohroženo? (Pauza) Nenaléhají, abych byl propuštěn? (pauza) Anebo nevyčítají vám, že jste mě sem vzal?
Václav Havel: AUDIENCE

Ξ

Vladimír Pucholt

(* 30. prosince 1942 Praha)

V Činoherním klubu byl od jeho samotného založení v roce 1965. V roce 1968 emigroval a stal významným dětským lékařem. I přes tuto skutečnost, byla jeho lidská osobnost a osobitost hlubokým vlivem a přínosem pro dalším vývoji Činoherního klubu. Hrál ve čtyřech inscenacích.

Vladimír Pucholt / Burke, 1966; Malostranská beseda – čtená L. Smoček: Podivného odpoledne Dr. Zvonka Burkeho (Ladislav Smoček, Josef Abrhám, Vladimír Pucholt, Nina Divíšková, Jan Kačer), 2018.

„Když jsem šel na školu, tak mi pan Pešek říkal, že škola mě pravděpodobně připraví o moji trhlost a že tu trhlost budu hledat možná desetiletí, možná celý život a možná, že už ji vůbec nenajdu. A pravda je, že metody ve škole se tomu blížily. Vy všichni jste nějakým způsobem deformovaní a my z vás nejdříve musíme udělat normální lidi, naučíme vás normálně chodit, normálně mluvit. Přitom na DAMU přijde každý rok řada originálních lidí – to jsou samorosty. A stačilo by je jenom jednoduchým způsobem upravit a budou z nich velmi osobití lidé, kteří jsou na našem jevišti potřeba, nic takového univerzálního. Ale oni je nacpou do formiček a to, co přečuhuje, ořežou. Po čtyřech letech to vyndají a diví se, že je to zmetek. Já bych se nedivil.“ Vladimir Pucholt, Sešity pro mladou literaturu, č. 1 / 1966

Víte, když je člověk nahoře, tak nabídek na kšefty má spousty, protože lidi ho chtějí vidět. Dostává nabídky mizerné, ale relativně dobře placené. Jenže na takových nabídkách bude živ možná půl roku, možná rok, možná i dva roky. A jak si na to zvykne, tak nenávratně zmizí. To je nebezpečná věc – dělat jenom pro peníze. Rozrušuje to a ničí osobnost člověka. Člověk pevných morálních principů nebere takové nabídky, o nichž ví, že jsou podprůměrné a mizerné. Je to hanba.

SEAN O’CASEY: PENSION PRO SVOBODNÉ PÁNY / HALIBUD, režie Jiří Krejčík, 19. 6. 1965 * ALBERT CAMUS: SPRAVEDLIVÍ / VOJNOV, režie Jan Kačer, 20. 11. 1965 * LADISLAV SMOČEK: Ladislav Smoček BLUDIŠTĚ a PODIVNÉ ODPOLEDNE DR. ZVONKA BURKEHO / BURKE, režie Ladislav Smoček, 9. 3. 1966 * NIKOLAJ VASILJEVIČ GOGOL: REVIZOR, CHLESTAKOV, úředník z Petěrburgu, režie Jan Kačer, 23. 5. 1967.

 

 

 



Další články