Matěj Dadák
POUTNÍCI DO LHASY

"Dostanete nás na setkání s Dalajlámou v Královské zahradě." Černá komedie o debaklu jedné teroristické skupiny - nekorektní svědectví o konci starého světa.

Hra Matěje Dadáka, herce našeho divadla, jako by následovala principy dramatu, jež stojí za evropským divadlem od nepaměti. První dějství napínavě až thrillerově rozdává karty poutavé zápletky, druhé je vlastně drsnou a extravagantní komickou mezihrou, třetí pak ztišeným filosofickým spěním k řešení, rozhřešení a paradoxní katarzi.

Píše-li se o skutečných dramaticích, píše se touž rukou o tak zvaném dramatickém spáru. Tedy dramatikově schopnosti vyrvat ze skutečnosti to podstatné a stvořit vypovídající dramatickou kompozici. Kolem našich očí i uší denně prolétává tisíce událostí, informací, zážitků. Jejich inflace je taková, že už je sotva dokážeme vnímat, natož prožít. V té chvíli skutečný dramatik vybere ty pro sebe podstatné a seřadí je v překvapivý sled, dramatický oblouk, který v sobě nese hlubší význam.

Právě to se Matěji Dadákovi v POUTNÍCÍCH DO LHASY podařilo. Jeho hra přesným postižením a zkomponováním kapičky z moře našich prožitků, privátních i společenských dramat současnosti, klade dobré otázky. Zábavně a hluboce.

Vladimír Procházka

 

„Činoherní klub v Praze uvedl hru POUTNÍCI DO LHASY. Klan hochštaplerů v ní bojuje proti vrstvě dnešního establishmentu, která si libuje v moderních trendech či okázale ekologickém přístupu ke světu. Původní dramatická novinka má atraktivní půdorys thrilleru, poměrně zručně pracuje s atmosférou napětí a nevyhýbá se humoru či melodramatickým momentům. (…) Skutečnou hvězdou večera se stává Ivana Uhlířová ve vedlejší roli policejní vyšetřovatelky Horké. Scéna výslechu zadrženého ministerského úředníka, kdy herečce dobře sekunduje Jiří Štrébl v roli nadřízeného, je ukázkou brilantního citu pro absurdní humor. Ivana Uhlířová si v postavě schizofrenicky rozpolcené ženy, starostlivé matky i drsně nesmlouvavé policistky, nenechá ujít jedinou repliku, jediné gesto, aby z nich nevytěžila oslňující komický efekt.“

Saša Hrbotický: Únos ministerského úředníka a atentát na dalajlamu, www.magazin.aktualne.cz 23. 6. 2018

 

„POUTNÍCI DO LHASY jsou ambiciózním dramatickým pokusem Matěje Dadáka, jinak také herce divadla, vyjádřit se k věcem, které hýbou současným světem. Autor na půdorysu žánrové, detektivní hry, která má nepřehlédnutelný tarantinovský ráz, sleduje vykloubenou snahu reprezentantů ʻstarého dobrého světaʼ (opírajícího se o tradiční křesťanské hodnoty) vypořádat se s těmi, kteří tento svět dovedli tam, kde dnes je (to je především do osidel migrace muslimského obyvatelstva), – s fousáči (jak je Dadák v nadsázce nazývá), rozuměj hipstery, představiteli změkčilé liberální demokracie.

Košatě vyprávěný příběh ústí, po neuskutečněném teroristickém útoku dotyčných na jednu z ikon fousáčů, dalajlamu, do působivého finále, ve kterém ʻhrdinovéʼ odplouvají v uzavřeném kontejneru na zaoceánské lodi do Šanghaje. Tedy na Východ, jaksi symbolicky proti proudu stávající migrace, do země s nepřehlédnutelnými totalitními rysy, k níž se dnes upírá zrak nejednoho ze zdejších konzervativců…

Byť jde o dramatický debut, počíná si Matěj Dadák zručně: má dobře odposlouchaný jazyk svých postav, je schopný vytvořit nosnou dramatickou situaci, vést vtipný, hláškami prostoupený dialog. (…)“

Martin J. Švejda: Jak zachránit „starý dobrý svět“, Lidové noviny 12. 7. 2018