Peter Shaffer
BLACK COMEDY

This is an emergency. Anyone can see that. - No one can see anything: that's the emergency! / "Musím Vám připomínat, mladý muži, že se nacházíte v nouzovém stavu?"

Činoherní klub uvádí: /Host/ Guest /

performing plays in the English language

The Drama Queens

Directed by: Martin Murín / Stage design: Aleš Gregor / Lighting and sound design: Petr TaclíkMartin Murín / Costumes: Pavla Roučková a Julia Okhrimenko / Production, props and make-up: The Drama Queens / Cast: Annamária Agócsová, Pavel Caldr, Luboš Duda, Anna Ebel, Aleš Gregor, Žaneta Chrobočková, Mikuláš Mařík, Julia Okhrimenko, Milan Ondruch, Vasilina Pazdnikova, Pavla Roučková, Jana Stupková, Light, Darkness.

Režie: Martin Murín / Scénografie: Aleš Gregor / Světla a zvuk: Petr TaclíkMartin Murín / Kostýmy: Pavla RoučkováJulia Okhrimenko / Výprava, rekvizity a masky: The Drama Queens / Hrají: Annamária Agócsová, Pavel Caldr, Luboš Duda, Anna Ebel, Aleš Gregor, Žaneta Chrobočková, Mikuláš Mařík, Julia Okhrimenko, Milan Ondruch, Vasilina Pazdnikova, Pavla Roučková, Jana Stupková, Světlo, Tma.

second premiere

production

Worry not, you will be able to see everything clearly, even if the characters won’t. But, what is it you’ll be able to see? A host of problems to solve for a young and pennyless artist, Brindsley Miller. Problem #1: A billionaire art connoisseur is coming to your humble apartment to evaluate your sculptures. Solution? Those sculptures better be pretty damn good! (they ain’t) Problem #2: Your fiancée’s father is also coming to your humble apartment – to evaluate you! Solution? You better be pretty damn good marriage material. (you ain’t) Problem #3: You and your fiancée „borrowed“ certain expensive objects from your obsessive neighbour’s flat to prevent yours from looking humble. Solution? The obsessive neighbour better not come home early. (he will) Problem #4: Your crazy ex just called insisting she wants to meet you immediately. Solution? Deny, invent, fib, fabricate. Problem #5: The power went out and everything falls into darkness. Solution? Nowhere in sight…  Brindsley spins into a desperate struggle to save his own face – and perhaps skin – on a night when everything and everyone seems to work against him.

o inscenaci: Nebojte se, to není ten, který myslíte a kterého se všichni bojíte. Takový soukromý, ale neméně naléhavý nouzový stav může na jevišti vyhlásit hrdina hry, již inscenují Drama Queens v Činoherním klubu. V tomto případě jsou podmínky pro vyhlášení následující: Jste chudý a bezvýznamný začínající umělec, do jehož skromného příbytku se chystá bohatý a významný německý miliardář, aby posoudil a případně odkoupil vaše sochy – splněno. Do stejného příbytku se tentýž večer chystá přísný otec vaší snoubenky, aby posoudil a případně odsouhlasil vás – splněno. Aby řečený příbytek nevypadal tolik skromně, spolu se snoubenkou jste si „půjčili“ reprezentativnějši nábytek a dekorace z bytu souseda, který je „zaručeně“ na výletě – splněno. Ozve se vám bývalá, že vás nutně potřebuje ihned vidět – splněno. A co je nejhorší – vypadne proud a Brindsley Miller, jak se hrdina jmenuje, se musí se vším zmíněným vypořádat, aniž by si viděl na špičku nosu. Hotovo, nouzový stav vyhlášen, můžete začít panikařit. A také se bavit, jelikož jako diváci veškerou akci na rozdíl od postav na jevišti dokonale uvidíte, a máte možnost sledovat zoufalý boj o zachování si tváře, který hrozí skončit naprostým fiaskem a zmarem.

Author and play

The author of the play, a British-Jewish dramatist Peter Shaffer (1926 – 2016) is perhaps best known for writing Amadeus (1979), a play on which he based his own screenplay for Miloš Forman’s Oscar-winning film of the same name. It is he, then, whose mind spawned the rivalry between a jealous Salieri and a profligate Mozart. Among other of his widely acclaimed works is the psychological drama Equus (1973) about a psychiatrist delving into the case of a teenager pathologically fascinated with horses. In contrast, Black Comedy (1965) is a comedy of a more classical kind, heavily leaning towards farce. As a one-act play, it is often staged together with another play of the same author, The White Liar, to form a double-bill, though this time you have the opportunity to see a stand-alone version. Shaffer’s premise in this play is simple, but genius: light and darkness are transposed, so that when the stage is dimmed, the characters are supposed to see and cast move with confidence; and when the stage is lit, the characters are in pitch-darkness and the audience can see them fumbling around, falling etc.

o autorovi a hře: Autorem hry je britský dramatik židovského původu Peter Shaffer (1926 – 2016). Českému publiku je pravděpodobněnejbližší jako autor hry Amadeus (1979), jež posloužila jako předloha stejnojmennému filmu Miloše Formana, k němuž Shaffer napsal scénář oceněný Oscarem i Zlatým glóbem. Konflikt žárlivého Salieriho s prostopášným géniem Mozartem tedy pochází právě z jeho hlavy. Další z jeho často oceňovaných her je např. psychologické drama Equus (1973) o psychiatrovi zkoumajícím případ chlapce trpícího obsesí koňmi. Černá komedie/Black Comedy z roku 1965 je oproti dvěma zmíněným čistá komedie sklouzávající k frašce. Jako jednoaktová hra bývá mnohdy uváděna společně se hrou The White Liar, zde ji ovšem máte možnost vidět v samostatné verzi. Shaffer v ní využívá poměrně jednoduchého principu spočívajícího v inverzi světla a tmy, tj. je-li pro postavy na jevišti rozsvíceno, reálně je v sále vidět pouze šero, a naopak je-li z pohledu postav tma (což je po většinu trvání hry), světla jsou rozsvícena a diváci mají možnost sledovat herce, jak „ve tmě“ pouze tápou, zakopávají atp.

Company

The Drama Queens is originally a university student-based company, founded in 2007 with the purpose of studying, rehearsing, and performing plays in the English language. Over the years it gradually transformed into an independent drama club, however, the educative principle still remains, along with its founding member, guru, leader and resident director, Martin Murín.

o souboru: The Drama Queens je pražské divadelní uskupení původně vzniklé v roce 2007 jako studentská aktivita kolem Pedagogické fakulty UK v Praze. Původní účel byl tedy vzdělávací – zlepšit skrze divadlo schopnosti anglického jazyka a veřejného projevu. S lety se projekt vyvinul v autonomní dramatický spolek s pestrou sestavou svých členů a vyššími ambicemi. Kromě uvádění her anglickém jazyce zůstává přítomnost zakládajícího člena, režiséra, guru a vůdce skupiny Martina Murína.

Special thanks to art and leisure centre „úl“ and Copris / Speciální poděkování : volnočasové centrum „úl“a Copris

 

 


premiéra 15. 10. 2022