Nina Divíšková

(12. 7. 1936 – 21. 6. 2021)
Nina Divíšková byla vynikající herečkou Činoherního klubu v letech 1965-2001.

Nina Divíšková přišla do Činoherního klubu z ostravského Divadla Petra Bezruče se skupinou herců pod vedením režiséra a herce Jana Kačera a výtvarníka Luboše Hrůzy. Hrála tu celkem v jedna čtyřiceti inscenacích: s Ladislavem Smočkem stvořila vůbec první Svatavu v jeho Podivném odpoledni dr. Zvonka Burkeho, První dámu v jeho Bludišti a Paní Hedviku v Kosmickém jaru. Hrála Kateřinu v dramatizaci Dostojevského Zločinu a trestu Aleny a Jaroslava Vostrých v režii Evalda Schorma. V původních hrách Aleny Vostré Na koho to slovo padne a Na ostří nože představovala „na tělo napsané“ role Milady a Slečny Nekvindové. V režiích Jana Kačera ztvárnila Charlottu v Čechovově Višňovém sadu, Vasilisu v Gorkého Na dně a Arkadinovou v Čechovově Rackovi.

Členkou souboru mohla – na rozdíl od svého muže Jana Kačera – zůstat i v těžkých dobách normalizace. V 80. letech patřily k jejím nezapomenutelným postavám Valérie v Horváthových Povídkách z Vídeňského lesa, Mariška v Örkényho Rodině Tótů, Žena v Brechtově Maloměšťákově svatbě a Valérie ve Smočkově Bitvě na kopci.

V 90. letech se mohla vrátit ke svým rolím v „revivalech“ Smočkových her a svůj originální komediální talent osvědčila v postavách Paní Onorie v Pirandellových Nahých odívati, Paní Cafourkové ve Štolbově Vodním družstvu a tety Sabiny v Goldoniho Letním bytě.

S jevištěm Činoherního klubu se rozloučila velkou dramatickou rolí – titulní postavou Janiny Úhořovské ve Witkiewiczově Matce v režii Michala Langa.

Dora Dulebová / Albert Camus: SPRAVEDLIVÍ, 1965

Paní / Niccolo Machiavelli: MANDRAGORA, 1965

První dáma / Ladislav Smoček: BLUDIŠTĚ, 1966

Svatava / Ladislav Smoček: PODIVNÉ ODPOLEDNE DR. ZVONKA BURKEHO, 1966

Kateřina / Fjodor Michajlovič Dostojevskij: ZLOČIN A TREST, 1966

Milada / Alena Vostrá: NA KOHO TO SLOVO PADNE, 1966

Slečna Nekvindová / Alena Vostrá: NA OSTŘÍ NOŽE, 1968

Charlotta / Anton Pavlovič Čechov: VIŠŇOVÝ SAD, 1969

Paní Hedvika / Ladislav Smoček: KOSMICKÉ JARO, 1970

Cecil, Cikánka / Voltaire: CANDIDE, 1971

Vasilisa / Maxim Gorkij: NA DNĚ, 1971

Majorova žena / Jakob Michael Reinhold Lenz: VYCHOVATEL, 1972

Ruth / Harold Pinter: NÁVRAT DOMŮ, 1972

Jelena / Anton Pavlovič Čechov: STRÝČEK VÁŇA

Paní Pasqua / Carlo Goldoni: POPRASK NA LAGUNĚ, 1973

Arkadinová / Anton Pavlovič Čechov: RACEK, 1975

Xénie / Leonid Leonov: VLK, 1976

Marie / Helena Albertová: PARÁDNÍ POKOJ, 1976

Sofia Petrovna Karpuchinová / Fjodor Michajlovič Dostojevskij: STRÝČKŮV SEN, 1977

Jenny, „Hampejznice“ / Bertolt Brecht: KREJCAROVÁ OPERA, 1978

Uklízečka, Matylda Obermüllerová, Kesslerová / Carl Zuckmayer: HEJTMAN Z KOPNÍKU, 1980

Fekluše / Alexandr Nikolajevič Ostrovskij: BOUŘE, 1980

Valérie / Ödön von Horváth: POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA, 1981

Šulcová / Bohumil Hrabal: NĚŽNÝ BARBAR, 1981

Mariška / István Örkény: RODINA TÓTŮ, 1982

Ciuta / Alfred de Musset: MARIANNINY ROZMARY, 1983

Žena / Bertolt Brecht: MALOMĚŠŤÁKOVA SVATBA (SVATBY), 1985

Mary Byrneová / John Millington Synge: DRÁTENICKÁ SVATBA (KRÁSNÉ VYHLÍDKY), 1987

Valérie / Ladislav Smoček: BITVA NA KOPCI (KRÁSNÉ VYHLÍDKY), 1987

Johanka, nevěstina matka / Elias Canetti: DŮM, 1988

Svatava / Ladislav Smoček: PODIVNÉ ODPOLEDNE DR. ZVONKA BURKEHO, 1990

Elizabeth Peachumová / Václav Havel: ŽEBRÁCKÁ OPERA, 1990

Lapkinová / Lev Birinskij: MUMRAJ, 1991

Paní Onoria / Luigi Pirandello: NAHÉ ODÍVATI, 1993

Hraběnka von Geschwitz / Frank Wedekind: LULU, 1994

Aurelie Cafourková / Josef Štolba: VODNÍ DRUŽSTVO, 1994

Paní Hedvika / Ladislav Smoček: KOSMICKÉ JARO, 1995

Paní Brigita / Heinrich von Kleist: ROZBITÝ DŽBÁN, 1998

Arana, iberská královna-matka / Francis Beaumont – John Fletcher: KRÁL NEKRÁL, 1998

Sabina, Giacintina teta / Carlo Goldoni: LETNÍ BYT, 1999

Janina Úhořovská, matka / Stanislaw Ignacy Witkiewicz: MATKA, 1999

*

„Bylo toho hodně o společném názoru na život, na divadlo… Pamatuju si slova Evalda Schorma: ‘Domluvit se můžou jen předem domluvení.’ Asi jsme v jedné chvíli tak nějak ‘předem domluvení“ byli. Věděli jsme, že nesmíme lhát, ani jeden druhému, ani divákům. A diváci to asi z nás cítili. A cítili možná i to, že ‘každý z nás táhne svůj kříž’ stejně jako oni, každý, stejně jako oni, řeší ty obyčejné, lidské pochyby, selhání, radosti i trápení, stres z politiky, stres z obyčejného každodenního života, starost o děti – o obživu, všichni jsme se cítili stejně ohrožení. A stalo se, že ti v hledišti nás začali asi mít za to rádi.“

Nina Divíšková v knize Činoherní klub 1965-2005

„Nina Divíšková. Hráli jsme spolu poprvé ve „Spravedlivých“. Její dramatický vzhled i hlas se ke Camusovi skvěle hodily. V „Rackovi“ úspěšná matka Arkadina konejšila na kolenou mne, neúspěšného syna Trepleva, ale neukonejšila. Měl jsem s tou rolí potíže, ale to hledání stálo za to. Pak „Vychovatel“. Vedli jsme tam spolu exaltované řeči, v mém případě degenerovaná verze „hraběte“, kdy Nina hraběnka i já jsme se kroutili hlasově i fyzicky až na hranici odbourání. Líbilo se mi, že ji to taky bavilo. To vedlo samozřejmě k ostražitosti pana režiséra Vostrého, který ovšem překvapivě projevoval občas pro naše vývrtky porozumění a k jeho cti budiž řečeno, že se tím snad i někdy bavil. Za tu toleranci režiséra, ale i šéfa jsme mu byli vděční.“

Josef Abrhám v knize Činoherní klub 1965-2005

„K doplnění obrázku o disponovanosti této herečky ke groteskním kreacím je nutné připomenout vedle výkonu v roli Svatavy, kterou hrála více než třicet let, alespoň titulní postavu z Witkiewiczovy „Matky“, skvěle sehranou zhruba o třicet let později (1997) v inscenaci Michala Langa v divadle Labyrint (odkud byla přenesena do Činoherního klubu).“

Jaroslav Vostrý v knize O hercích a herectví (druhé, rozšířené vydání)

*

„V Podivném odpoledni dr. Zvonka Burkeho, v tomto podivném výlupku panoptikálních zjevů, se šouravými, strnulými pohyby mimochodníka prostává a prosedává ke svému šťastnějšímu údělu stará panna Svatava (Nina Divíšková). Přituple nasládlý úsměv předkusu téměř kobylího je vlastně jediné, co oživuje toto monstrózní prkno nasazené do plandavých šatů a nepadnoucích punčoch. Omšelá dřevěná marionetka z prastarého loutkového divadélka jen stěží poslouchá nitky kouskující její pohyby: gesto je buď strašně veliké v poměru k tomu, co mělo obsáhnout, nebo zas maličké, musí se opakovat, musí ke svému významu dohopkat. Když tato čistá esence neohrabanosti dospěje do stadia mrtvolky, napne se a vytáhne do absolutní ztvrdliny, jež při sebemenším neopatrném dotyku hrozí zlomením, prasknutím. Přitom je ale možné s její bezvládností manipulovat a konec konců ji „úhledně“ srovnat na dno skříně.

Groteskně vyhlížející a jednající Svatava není ovšem schválností, je svou nehybností a ustátostí jen dokonalým odrazem nenormálního nitra, které se musí i navenek projevit abnormalitou. Smysl pro vyhmátnutí nenormálního v člověku, pro hyperbolu jeho vnitřních, navenek prosakujících kazů zachycených v přesných tvarech, herce Činoherního klubu rovněž spojuje.“

Helena Suchařípová: Glosy o hereckém kontaktu, časopis Divadlo – září 1966

„Když Čechov poznamenává: vchází Charlotta Ivanovna, tak Charlotta Ivanovna vchází na rukou. Nemůžeme vytknout interpretaci, ani že je snobská, ani že je Čechov znásilněn. Čechovovská melancholie se na pozadí žertování neztrácí, dostává nový groteskně tragický výraz.“

Ritva Särkisilta: Škleb se slzami, Päivän Sanomat, Helsinky 29. 3. 1972

 
Nina Divíšková

1_Spravedlivi. Dora Dulebová / Albert Camus: SPRAVEDLIVÍ, 1965
(s Josefem Somrem)
Foto Miloň Novotný

2_Mandragora. Paní / Niccolò Machiavelli: MANDRAGORA, 1965
Foto Miloň Novotný

3_Podivne_odpoledne. Svatava / Ladislav Smoček: PODIVNÉ ODPOLEDNE DR. ZVONKA BURKEHO, 1966
(s Jaroslavem Wagnerem)
Foto Miloň Novotný

4_Zlocin_a_trest. Kateřina / Fjodor Michajlovič Dostojevskij: ZLOČIN A TREST, 1966
(s Jiřím Hrzánem, Václavem Kotvou, Jiřinou Třebickou, Věrou Uzelacovou a Františkem Husákem)
Foto Miloň Novotný

5_Na_ostri_noze. Slečna Nekvindová / Alena Vostrá: NA OSTŘÍ NOŽE, 1968
(s Josef Somrem)
Foto Miloň Novotný

6_Visnovy_sad. Charlotta / Anton Pavlovič Čechov: VIŠŇOVÝ SAD, 1969
Foto Miloň Novotný

7_Na_dne. Vasilisa / Maxim Gorkij: NA DNĚ, 1971
(s Petrem Čepkem)
Foto Miloň Novotný

8_Vychovatel. Majorova žena / Jakob Michael Reinhold Lenz: VYCHOVATEL, 1972
(s Ivanem M. Vyskočilem, Josefem Abrhámem a Petrem Čepkem)
Foto Miloň Novotný

9_Racek. Arkadinová / Anton Pavlovič Čechov: RACEK, 1975
(s Janou Břežkovou)
Foto Miloň Novotný

10_ Hejtman. Matylda Obermüllerová / Carl Zuckmayer: HEJTMAN Z KOPNÍKU, 1980
(s Miloslavem Štibichem a Rudolfem Hrušínským ml.)
Foto Miroslav Pokorný

11_Povidky. Valérie / Ödön von Horváth: POVÍDKY Z VÍDEŇSKÉHO LESA, 1981
(s Petrem Nárožným, Jiřím Císlerem a Jiřím Kodetem)
Foto Miroslav Pokorný

12_Rodina_Totu. Mariška / István Örkény: RODINA TÓTŮ, 1982
(s Petrem Nárožným, Libuší Šafránkovou a Jiřím Hálkem)
Foto Miroslav Pokorný

13_Krasne_ vyhlidky_Bitva_na_kopci. Valérie / Ladislav Smoček: BITVA NA KOPCI (KRÁSNÉ VYHLÍDKY), 1987
(s Janou Švandovou a Josefem Vondráčkem)
Foto Miroslav Pokorný

14_Podivne_odpoledne_1990. Svatava / Ladislav Smoček: PODIVNÉ ODPOLEDNE DR. ZVONKA BURKEHO, 1990
(s Bronislavem Poloczekem, Jiřím Hálkem, Boleslavem Polívkou a Ondřejem Vetchým)
Foto Miroslav Pokorný

15 Nahe odivati. Paní Onoria / Luigi Pirandello: NAHÉ ODÍVATI, 1993
(s Rudolfem Hrušínským ml.)
Foto Martin Poš

16_Matka. Janina Úhořovská, matka / Stanislaw Ignacy Witkiewicz: MATKA, 1999
(s Tomášem Pavelkou)
Foto Bohdan Holomíček