'Nic, k čemu může dojít mezi mužem a ženou, není tak důležité, aby bylo nutno si kvůli tomu rvát vlasy.'
Léda (1931) je pronikavá psychologická studie scén z manželského i nemanželského života, přesahující až do grotesky. Hra o vzájemném puzení i nepřekonatelném odporu mezi pohlavími, o nevěře, citové exaltaci i nevraživé vyprahlosti, falešných sebepředstavách a ambicích, uražené ješitnosti; hra o touze, jež přestává být touhou, stane-li se šedou skutečností.
„Krležova Léda vlastně postrádá běžnou morálku. Chybí tu morálně příkladný lidský tvor. Ale o to víc vyniká to, co hýbe opravdickým duševnem velkého množství mužů a žen. Touha. Je to takový kus syrového masa vyrvaný z těla Života.“
Ladislav Smoček
„Člověk jako míra všech věcí a jediný mezi živočichy si vědomý své smrtelnosti vytváří sebe a svůj osud, vládne nad sebou i nad svými vášněmi, a současně je slepý jako příroda a jediné, co jím hýbe, jsou jeho slepé pudy. Takový, jaký je, taková je i jeho lidskost: na jedné straně se důstojně povznáší nad všechny lidské slabosti, na druhé chrochtá v kaluži a kolem morových, leč, ó běda, plných koryt…“
Miroslav Krleža
(manželskonemanželská povídka)
_______________________________________________
Předpremiéra: 14.12.2009
Předpremiéra:15.12.2009
Premiéra: 12.01.2010
Délka představení: 2:00
_______________________________________________
Osoby a obsazení:
Rytíř Olivier Urban,
bývalý diplomat /
Petr Nárožný
Aurel, akademický malíř /
Ondřej Vetchý
Klára, jeho žena /
Dana Černá
Klanfar, velkoprůmyslník /
Mojmír Maděrič
Otmar Brancuzský
Melita, rozená
von Szlouganová, jeho žena /
Nela Boudová
__________________________________________
režie: Ladislav Smoček
dramaturgie: Roman Císař,
Vladimír Procházka
scéna: Karel Glogr
kostýmy: Simona Rybáková
__________________________________________
inspice: Jana Kohoutová
světla: Petr Taclík
Milan Pastyřík
zvuk: Zdeněk John,
Radek Šebele
rekvizity: Jan Janák,
Václav Blumentrit
masky: Zuzana Báťková,
Radka Kadlecová
garderoba: Ladislava Koukalová,
stavby: Marián Fiedler,
Tomáš Madar, Tomáš Olejník,
Tomáš Otta,
'Nic, k čemu může dojít mezi mužem a ženou, není tak důležité, aby bylo nutno si kvůli tomu rvát vlasy.'
Léda (1931) je pronikavá psychologická studie scén z manželského i nemanželského života, přesahující až do grotesky. Hra o vzájemném puzení i nepřekonatelném odporu mezi pohlavími, o nevěře, citové exaltaci i nevraživé vyprahlosti, falešných sebepředstavách a ambicích, uražené ješitnosti; hra o touze, jež přestává být touhou, stane-li se šedou skutečností.
„Krležova Léda vlastně postrádá běžnou morálku. Chybí tu morálně příkladný lidský tvor. Ale o to víc vyniká to, co hýbe opravdickým duševnem velkého množství mužů a žen. Touha. Je to takový kus syrového masa vyrvaný z těla Života.“
Ladislav Smoček
„Člověk jako míra všech věcí a jediný mezi živočichy si vědomý své smrtelnosti vytváří sebe a svůj osud, vládne nad sebou i nad svými vášněmi, a současně je slepý jako příroda a jediné, co jím hýbe, jsou jeho slepé pudy. Takový, jaký je, taková je i jeho lidskost: na jedné straně se důstojně povznáší nad všechny lidské slabosti, na druhé chrochtá v kaluži a kolem morových, leč, ó běda, plných koryt…“
Miroslav Krleža